..." he vist moltes vegades un gat
sense somriure", va pensar Alícia,
"però, un somriure sense gat... Això
és el més estrany que he vist en tota
la meva vida!"
Lewis Carroll, Alícia en
el país de les meravelles
El penúltim divendres del
mes de març el Consorci del Patrimoni de Sitges va presentar la seva habitual Peça del
Mes. En aquest cas es tractava de l'obra de Peter Stämpfli Rouge baiser,que
forma part de la col·lecció de la Fundació Stämpfli, i el comentari de l'obra
va anar a càrrec del propi autor.
L'artista va decidir no
centrar la seva intervenció només en el Rouge... sinó que va fer un
recorregut per tota la seva trajectòria com artista des de la seva primera
època fins el moment present. D'aquesta manera va oferir als assistents unes
pautes per entendre el conjunt de la seva obra i veure com cadascuna de les
peces no són una altra cosa que una part d'un ample i coherent conjunt.
Gràcies a la benevolència
de l'artista i de Vinyet Panyella com a directora del Consorci vaig tenir el
privilegi de compartir la taula al costat de Peter Stämpfli i acompanyar la
presentació de la versió catalana d'una molt interessant monografia que el filòsof
francés Bernard Vasseur ha consagrat a Stämpfli i que ha publicat l'editorial
Cercle d'Art de París.
Des d'una perspectiva
diferent a la de l'artista, amb la mirada del crític, voldria afegir
determinades reflexions sobre els móns que giren al voltant de Rouge baiser.
Rouge baiser és una obra pintada
sobre fusta que Stämpfli va fer l'any 1966. Consta únicament dels llavis
d'una boca femenina pintats amb un roig intens i retallats seguint el seu
perfil. L'obra està situada damunt la paret, com és habitual en un quadre però
lleugerament separada del pla vertical de manera que, desenganxant-se del mur
se'ns aproxima i penetra lleugerament en l'espai de l'espectador.
De manera que estem davant
d'uns grans llavis vermells, o si es vol, d'una boca, tota ella llavis, convertida
per Stämpfli en un simple signe, elemental com una lletra de l'alfabet que
Georges Perec va crear per Peter Stämpfli. Un signe que busca independitzar-se de
tota narració.
Però no sé si és totalment possible no deixar-se arrossegar pels arguments que provenen de la força dels dos signes que conté la
imatge: el color roig i els llavis femenins. En primer lloc, hem de recuperar de l'oblit que Rouge baiser era el nom comercial del primer model de pintallavis que resistia el frec a frec d'un petó apassionat i que havia creat un químic francès l'any 1927 amb tanta eficàcia que anys més tard es va haver de retirar del mercat ja que tenyia els llavis de tal manera que resultava molt difícil netejar-lo. Ara per ara hem d'estar d'acord en que Peter Stämpfli ha aconseguit mantenir inesborrable la força d'aquests llavis des de 1966.
Si a això hi afegim la decisió de l'artista de retallar el perfil de l'obra, que està pintada sobre fusta, i separar-la de la superfície del mur de manera que el'espectador senti que la pintura penetra en el seu propi espai, em proposo un passeig per tres aspectes que em ve de gust comentar per separat: el roig, el petó i la separació de la paret
Si a això hi afegim la decisió de l'artista de retallar el perfil de l'obra, que està pintada sobre fusta, i separar-la de la superfície del mur de manera que el'espectador senti que la pintura penetra en el seu propi espai, em proposo un passeig per tres aspectes que em ve de gust comentar per separat: el roig, el petó i la separació de la paret
1. Rouge...
De manera que, si tenim present el significat literal del títol de l'obra, podríem pensar només en una tonalitat cromàtica: una nota del color roig, el roig petó.
A Paris, en aquells anys, el color roig no era un visitant ocasional. En mig de la dècada dels anys 60, París era una ciutat que vivia com cap altra les tensions de la Guerra Freda. Una ciutat fortament ideologitzada des de finals de la II Guerra Mundial, amb les ferides fresques de la recent Guerra d'Algèria, la recent crisi del míssils a Cuba i la Guerra de Vietnam vivint els seus inicis. França i, especialment la capital, era la seu d'un potent moviment obrer i un poderós Partit Comunista dirigit per la figura carismàtica de Waldeck Rochet, totalment vinculat a la política de Moscú. Són anys en que el flamejar del roig de les banderes comunistes i sindicalistes sovintejaven a Place de la Republique i boulevards propers. També fan seu aquest color els nous moviments gauchistes quan comencen a tenir una important influència social i, especialment sobre la joventut, noves generacions d'intel·lectuals, moviments juvenils d'extrema esquerra amb arrels en el trotkisme i el maoisme que des de les aules de la universitat i des del moviments socials, negaran validesa tant a la política del EEUU com a la de l'URSS, cristal·litzant dos anys després en el maig del 68. Tutti i colori del rosso, "tots els colors del roig", era precisament un lema escrit damunt d'una de les obres de l'artista italià Valerio Adami.
2. ...baiser,
El roig no era només el
color de les banderes que onejaven en manifestacions i actes. Era el color de
la contestació al món que aquells joves heretaven, massa ple de tradicions, de
convencionalismes i d'hipocresia. La contracultura que el moviment juvenil dels anys 60 feia seva, tenia com a un de les principals temes d'atenció adoptar noves maneres d'afrontar les relacions amoroses, passionals o simplement
eròtiques. Stämpfli fa que el seu color roig no impregni cap bandera: només damunt d'uns llavis que floten exhibint-se.
Els carrers de París
propers a Montmartre i a Pigalle encara atreien als joves artistes que
s'instal-laven a la ciutat. Barris, el 9è, on llavis d'aquest color era
freqüent. Llavis capaços de deixar marca. Marca o empremta del petó. Hi ha moltes classes de petons. I precisament la principal diferència entre ells
està en els llavis que el donen. Un petó no és més que una emoció que aquesta
pintura transporta en l'interior d'un llavis de dona amples, grossos, ben
perfilats. Són llavis que parlen d'una passió. El cert és que els llavis
femenins van molt lligats a la passió. Recordeu aquella col·lecció de llibres
que evocava la passió eròtica sota el títol de "La sonrisa vertical"
amb un logotip format per un altre tipus de llavis femenins?
3. ...separat de la paret.
Des del s.XV, la pintura
vol crear la il·lusió que l'espectador podria entrar en l'espai pictòric i
passejar-se per allà dins. I malgrat els esforços en sentit contrari que va fer Manet, els impressionistes
encara convidaven a compartir amb ells les vores del Sena, o la platja
d'Etretat o el jardí de Monet a Giverny. Després de la II Guerra Mundial, la qüestió de l'espai pictòric és
precisament objecte de debat i polèmica tant de la crítica com dels propis
artistes. l, durant els anys 50, l'expressionisme
abstracte americà i l'Escola de Nova York reben el suport entusiasta de Clement
Greenberg, el crític que va definir quines eren les condicions que havia de
complir la pintura per a ser considerada veritablement moderna. La principal
d'elles era precisament la "planitud", traducció improvisada
d'aquell concepte que Greenberg anomenava en anglès flatness.
Consistia en que la pintura adquiria la seva superioritat sobre l'escultura
justament quan esborrava tota il·lusió de volum o d'espai. Només la superfície
plana de la tela, la bidimensionalitat pura era el territori d'acció del
pintor.
L'imperi de Greenberg va
ser posat en qüestió per una sèrie de pintors americans que aviat van ser
coneguts com a minimalistes, entre els quals Frank Stella, Ellsworh Kelly o
Barnett Newman.
De manera simultània, en aquesta banda de l'Atlàntic és Peter Stämpfli qui inicia el mateix camí precisament amb Rouge baiser. Des dels anys 80 del s. XX i fins avui, l'obra d'art ja ha abandonat totalment la paret, habita i es mou entre nosaltres en instal·lacions, performances, projeccions, obres audiovisuals,... compartint l'espai amb l'espectador.
De manera simultània, en aquesta banda de l'Atlàntic és Peter Stämpfli qui inicia el mateix camí precisament amb Rouge baiser. Des dels anys 80 del s. XX i fins avui, l'obra d'art ja ha abandonat totalment la paret, habita i es mou entre nosaltres en instal·lacions, performances, projeccions, obres audiovisuals,... compartint l'espai amb l'espectador.
P.S. ...i una curiositat
Els llavis de Rouge Baiser no
són els únics que trobarem a la Fundació Stämpfli. Tot just davant del Rouge... en
trobarem uns altres llavis, més petits, en la part superior esquerra de l'obra
de Peter Klasen, The Beauty and The Mummy,
La Bella i el Maniquí. No sé si Serge Lemoine, quan va decidir aquesta primera
presentació de les obres en la Fundació va pensar en aquest
curiós veïnatge. En aquesta obra els llavis de la dona són l'única part
del rostre de la dona que podem veure. La seva bellesa és una bellesa física,
eròtica i consisteix bàsicament en l'atractiu d'un pit i dels llavis, que és el
que l'enquadrament del cos de la dona i el joc de llum i penombra ens permet veure. O
sigui que els atributs de bellesa són un pit i uns llavis vermells. Ni els ulls
ni cap altra part del cos són visibles,...
L'obra de Stämpfli té tot
un altre propòsit però, si ho volem, hi podem veure el mateix, tot
contingut en un mateix color: el roig petó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada