diumenge, 13 d’abril del 2014

la capsa de llumins. 4

De gran vull ser pintora.

Anna Monzó. S’ha inaugurat una exhaustiva exposició retrospectiva a l’Edifici Miramar. No coneixia la seva obra, ni havia vist mai res del que ella ha fet durant més de vint anys, fins a la inauguració del dissabte passat.  No és una “artista local”. No existeix l’artista local, de la mateixa manera que no existeix el científic local o el metge local. S’és artista, científic o metge a seques o no se’n és. L’Anna Monzó ho és. Si el que fa i farà tindrà més o menys importància ja ho dirà el temps però la seva obra conté la petita llavor de misteri necessària i que fa que alguna obra de les que he vist se m’apareixen per sorpresa en el pensament de tant en tant.

Tot llenguatge d’arrel expressionista, com el seu, és inevitablement autobiogràfic. Però “no hi altra ‘biografia’ que la de les obres” escriu en algun lloc Ángel González, i moltes vegades la primera època d’un artista, per llarga que sigui, no pot evitar precisament tot el contrari: a l’autor se li fa impossible pensar que es puguin fer altres obres que labiografia’. Vaig tenir la impressió d’estar davant del fulls d’un diari personal o d’un carnet de notes en gran format exposat sense censura a la mirada, sempre morbosa, de l’espectador.

Existeix un conte oriental, no sé si xinès o japonès, en el que un pintor mostra als seus amics la seva obra més recent. La pintura representava un bosc, un riu i al seu costat un caminet que s’endinsa en el fullatge fins a desembocar en la porta oberta d’una caseta. Quan després de contemplar l’obra, els amics es tomben cap el pintor, aquest havia desaparegut en el quadre. Caminava pel senderol fins arribar a la porta; allà es va tombar, va somriure i va desaparèixer en l’interior.
El que aquest conte m’explica és que en algun moment del viatge personal, l’artista ha de sentir que, ‘netejat’ de si mateix, pot abandonar la seva ‘biografia’ per iniciar aquella obra que li permetrà bastir la seva pròpia caseta per poder sortir-ne i entrar-hi a voluntat.

Ja ha passat el Carnaval. Però el temps, que fuig desbocat cap endavant, comprimeix tot el volum del passat en la plana superfície d’un full prim. 

Ja no recordeu que fa ben pocs dies tornaveu a parlar de revisar el vostre Carnaval, i ho lligàveu amb l’eterna discussió sobre el tipus de turisme i de model econòmic que Sitges necessita’.

Qui així em parla és el meu amic Celestí que de tant en tant em visita a mitja tarda; caminem junts pel passeig fins la riera de Terramar i tornem. Quan inicio tímidament un comentari sobre el tema que acaba d’encetar, em dedica un discurs que només en part aconsegueixo reproduir:
‘heu de pensar que els que de debò manen a la vostra ciutat, com totes les altres, ja fa temps que han decidit el tipus de model econòmic que els convé. A més, tu que et dediques a l’art, no veus que el carnaval que feu a Sitges no és res més que una representació hiperrealista de tot l’estiu en dues nits? Què us desagrada? Que vingui molta més gent de la que cal i no sempre la millor? Que els carrers quedin plens de brutícia i pixarades? Que les disfresses són totes massa iguals, amb poques excepcions? Què tot és massa fals, plomalls, lluentons i sobre tot la pseudo música brasilera? Que les carrosses passegen centenars de vasos de plàstic perquè ballar fa molta set? Em sembla que oblideu que tots ens disfressem d’allò que som. Tot això del que us queixeu, qui mana de debò voldria que passés durant tot l’any’. I acaba: ‘A tu on t’agrada més anar, a Lloret o la Toscana?, a Salou o a la Provença?’.

Em quedo pensarós mirant el mar. Quan em tombo per a iniciar una resposta, en Celestí ja és lluny i em crida: 'fins la propera, que és tard i perdo el tren". 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada