dilluns, 10 de març del 2014

la capsa de llumins. 3

El temps ni s’atura ni fa marxa enrere.

S’ha pogut visitar en aquestes darreres setmanes a la Galeria ProjecteSD del Passatge Mercader de Barcelona, una interessant exposició formada per una única obra del ja veterà artista alemany Hans-Peter Feldmann (Düsseldorf, 1941) anomenada Stamps with paintings. La instal·lació consisteix en 150 segells postals que reprodueixen pintures famoses d’artistes de totes les èpoques des del Renaixement fins el s. XX. Hi trobem, a tall d’exemple, obres de Rembrandt, de Goya, dels expressionistes alemanys, de Modigliani o Picasso entre molts altres. El motiu comú en aquest minúscul museu imaginari és la representació del nu femení a través del temps.

Presentats aïlladament en petits marcs de cartró alineats damunt d’un estret i auster prestatge corregut que rodeja tota la galeria, obliga a l’espectador a acostar-se i situar el ulls a pocs centímetres de cada imatge. Aquesta proximitat ressalta el seu atractiu cromàtic però al mateix temps se’ns obre pas la consciència d’una obsolescència doble. En primer lloc la més òbvia, la d’un objecte, el segell, abans semi-preciós i avui pràcticament en desús. Immediatament la d’un concepte de bellesa i un sistema de valors artístics considerat intemporal i etern però que ja fa temps que ha deixat de ser ni reflexió ni expressió del món actual.

Des de fa unes dècades l’art –del que alguns opinen que va per davant de la vida- ha deixat enrere la modernitat i els seus valors. Els artistes posteriors a la dècada dels 60 del s. XX van deixar de considerar les pràctiques artístiques com a una nova religió laica basada en el culte a l’original, a lo nou, com a única garantia de la realització d’un somni batejat amb el nom de progrés; també van abandonar la vella figura autoritària de l’artista, el geni creador que es comunicava amb l’Absolut en el paradís de l’Art, autònom i intemporal. Exemple paradigmàtic d'aquesta convicció ho van ser els coneguts versos de Baudelaire a Les flors del Mal on exaltava lo nou com allò que donava sentit a la vida de l’artista,

"Plonger au fond du gouffre, Enfer ou Ciel, qu'importe? / Au fond de l'Inconnu pour trouver du nouveau!",
 [“Enfonsar-se al fons de l’abisme, de l’Infern o del Cel, tant se val! / Fins el fons de lo Desconegut per a trobar lo nou”],

Avui ressonen però com una lletania càndida i antiga quan es fa difícil vincular les necessitats del present amb el vell concepte del progrés, massa associat a les diverses formes de barbàrie, grans o petites, que han caracteritzat el s. XX i als seus continuadors. D'aquí la actualitat permanent i la constant referència durant els últims 30 anys a Walter Benjamin i a la seva mirada al·legòrica a les runes del progrés del món. L'àngel de la història, recordem-ho, avança d'esquenes contemplant la destrucció que ha anat deixant el vendaval del progrés.

Aquesta és una idea que permet aproximar-se al treball de certs artistes quan fan seves determinades creacions del passat que altres van materialitzar prèviament i que ara es converteixen en un acte de reflexió sobre “lo vell”. No amb la pretensió de descobrir "lo nou" i presentar-lo com a talismà, sinó la d’explorar els resultats de l’esgotament i la inutilitat de mantenir artificialment en vida allò que ja va jugar el seu paper en el passat.


Als ulls i a la ment del ciutadà d’avui es va fent visible la impotència d’una manera de pensar el món en termes nostàlgics i melancòlics en els que la història i la memòria deixen de ser vehicles de transformació del pensament i de la vida per convertir-se en exercicis estèrils i contemplatius.

[Publicat a l'ECO de Sitges el 7 de març de 2014]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada